onsdag 16 september 2009

Dagens trauma med stort T

Sambon går ut för att fixa lite i trädgården och barnen följer med ut. Sonen ska absolut ha sina nya "meckar-byxor" och sina fina, riktiga, arbetshandskar. Vill ju se likadan ut som pappa förståss.

Jag sätter mig i soffan i vardagsrummet med datorn för att fixa lite bilder till mina auktioner på Tradera, och plötsligt hör jag att det ringer på dörren.
Struntar i det för jag vet att sambon är på framsidan, och jag antar att det bara är sonen.
Det plingar, och plingar, och plingar
(det tog bara några sekunder, men det kändes länge!)
Till slut går jag, irriterad, och öppnar dören. På trappan står sambon och sonen, och det är blod överallt!
Hela sonen är blodig, och halva sambon.

Tryckförband, snabbt, säger sambon. Jag letar runt, springer upp på övervåningen. Sambon ropar åt mig att skynda mig.
Jag fattar inte vad som hänt, men lyckas hitta sakerna och rusar ner. Sambon klipper upp sonens trasiga arbetshandskar (tack gode gud att han hade dem! De tog emot det värsta!) och får fram sonens söndertrasade hand.

Han har stått med den elektriska sågen och sonen kom smygande bakifrån och lyckades lägga handen över sågklingan.
På med tjockt tryckförband och sen snabbt iväg till akuten.

Kvar i hallen på den bloddränkta hallmattan står jag och lilla dottern.

Klumpen i magen växer, det trycker över bröstet och jag känner att hjärtat slår hårt och snabbt.
Lillfisen, vad var det som hände?

Har svårt att koncentrera mig när jag plockar iordning hemma. Tankarna finns ju hos sonen och sambon.

Efter flera timmar kommer de hem igen. Fingrarna har klarat sig ganska bra. Det är trasigt, och han ska tillbaka för operation i morgon bitti.
Egentligen ville de behålla honom över natten, men sonen blev hysterisk (tack för det, otroligt osympatiska läkaren) och vi bor ju så nära sjukhuset.

Nu har han precis fått smärtlindring, ätit lite pannkakor och kommit i säng. I morgon väntar operationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar