lördag 19 december 2009

Som myror i en myrstack

Ja, så kändes det absolut att (försöka) julhandla idag. Hur mycket folk som helst, överallt samtidigt.
Började med en snabbsväng inne hos Läkarmissionen där jag hittade fyra söta, helt nya, röd-ochvitrutiga julservetter i tyg. De ska jag brodera på och ha som brödkorgsdukar.
Ett urgulligt pussel med Teskedsgumman från 1973 och ett Kalle Anka-lotto fick också följa med hem, och jag blev 40:- fattigare. Helt överkomligt.

Nästa stopp var Biltema där vi skulle köpa presentkort till sonen, och sedan en sväng till Djurmagasinet där vi inhandlade kattsand och "julklappar" till två små (nja, kanske inte såå små) kattjejer.

En sväng in på Moderna Hem resulterade i två superfina bäddset till dottern och sedan hamnade vi inne på Chilli . Här kunde vi (jag iaf) ha gått länge. Jag blir alltid så inspirerad där, och hittar både det ena och andra som borde få följa med hem.
Idag hittade jag bla helt underbara plädar som skulle vara såå himla mysiga att ha i soffan. Billiga som det mesta är där, bara 199:-/ st. Idag fick de iaf stanna kvar, vilket jag ångrade i samma stund vi gick ut. Ska försöka hinna åka tillbaka i morgon och köpa dem.

En julklapp till svärdottern blev det iaf. Snygg brödburk i klarrött med lock/skärbräda i ett, och jag är ganska säker på att hon kommer att gilla den.

Sambon smet in på Systemet efteråt (julhandel kräver en styrketår, eller två) och bunkrade upp med cider, gin och glögg. Personalen sprang runt som råttor med sina vagnar och fyllde på överallt, och när man såg hur mycket folk handlade är det lätt att förstå att det nog fanns en del att göra dag.

Ica Maxi var nästa stopp, men bara för en snabb komplettering. Lite småsaker som behövdes, och nu tror jag nog att vi är helt klara med julmate, sånär som vanligt bröd och mjölk som får fyllas på som vanligt förståss.
Hur mycket folk som helst, och vart man än vände sig krockade man med vagnar stora som flaggskepp bräddfyllda med skinkor, sill och korvar, läsk och godis.
Egentligen helt galet vad mycket mat man köper till jul, men samtidigt så är det ju så mysigt at sitat länge vid ett välfyllt julbord och äta allt man tycker om.
(och här svär jag lite eftersom jag verkligen saknar allt i fiskväg som jag inte kunnat äta sedan jag blev allergisk mot det o c k s å. Sill, lax, Jansson, räkor, lutfisk, sillsallad ......... )

Jaja, det funkar ju iaf, men det är trist.

Plantagen köpte vi julgran, en liten (kanske 1,50 m hög) söt Kungsgran för hutlösa 329:-
Lite vita hyacinter och två tulpanbuketter fick också följa med hem :-)

(här nånstans bestämde vi att vi inte orkade/hade lust att laga mat när vi kom hem, så vi beställde kebabtallrik från favoritstället)

Sista stoppet innan vi hämtade maten blev NetOnNet där vi skulle köpa en ny dvd-spelare till dottern. Alltså, jag har STORT tålamåd när det gäller shopping. Kan stå ut med det mesta och gillar verkligen att gå i affärer men det här tog priset.

Butiken var hemsk. Jo, på riktigt. Som att gå i en helt sjukt lång j*vla labyrint som aldrig tog slut.
Nej NetOnNet, till er återkommer vi aldrig! (trots att vi hittade en dvd-spelare vi faktiskt köpte, men pga ert galna system för att få genomföra ett köp, plus butiksupplägget, blir vi aldrig kunder hos er igen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar