tisdag 5 januari 2010

För MIN skull

Jag MÅSTE ta tag i det nu. Min vikt alltså, eller min ÖVER-vikt snarare.

Vågen visar ständigt mer. Ett kilo här och ett där. Ett kilo är inget, men när de plussas på varandra under en längre td så blir det snart en massa kilon.

Just nu har jag drygt 50 kilos övervikt. Just det. Inte 5 kilo till min trivselvikt, utan 50 jävla kilos övervikt.

För 20 år sedan vägde jag 50 kilo. Då var jag 18 år och nybliven mamma. Nu har jag utökat barnaskaran och klädstorleken.

*här borde jag kanske kunna skylla på alla mina graviditeter som en orsak till mitt viktproblem, men det kan jag inte. Jag har ätit mig upp till varje kilo. Alldeles själv.*

Well, för några dagar sedan bestämde jag mig. Det är mitt liv, min kropp och mina val. Jag måste VÄLJA att jobba för att minska i vikt. För att bättra på min hälsa. För att må bättre både fysiskt och psykiskt.

Jag förtjänar att må bra och min kropp förtjänar att behandlas med respekt. Bara jag kan välja att göra det också.

Välja om jag ska fylla den med skit eller bra mat. Välja om jag ska slappa framför en film eller röra på mig.

De senaste dagarna har jag valt rätt, men det är bara början. Jag vet att det är en lång, lång resa som väntar framför mig och jag hoppas att jag ska orka nå mitt mål.

Ett litet första delmål är att komma under 110 innan påsk.

Whis me luck :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar